המקצוע העתיק ביותר לא מה שחשבת!
מאת : ענת וילוז'ני "אנשים ועסקים"
"מה המקצוע העתיק ביותר ?!" שאל אותי ידיד תוך כדי שיחה ערה בנושא קד"מ (קידום מכירות)
"נו באמת.. אל תשנה נושא, אתה צוחק ממני?!.... לאן אתה חותר? " שאלתי אותו, כשאני לא מסתירה שאין לי הרבה חשק למשחקים.
"רחב.. הזונה.. " השבתי
"זהו שלא", חייך ידידי חיוך מתוק, "מכירות.." זה המקצוע העתיק ביותר!"
פתחתי זוג עיניים, הזמנתי עוד קפה.."איך הגעת לזה !?" שאלתי
הנחש...התפוח....חוה...אדם... גן עדן... זוכרת?"
"הנחש מכר לה תפוח ? מכר. חוה שיווקה אותו לאדם? שיווקה.... "
"לא רק שזה המקצוע העתיק ביותר" הוספתי "אלא שמאז כולנו עמוק בתוכו."
עכשיו אני מבינה מאיפה הדימוי שיש לאיש מכירות.. נחש, ערמומי, ימכור את אמא ואבא שלו בשביל "התפוח"... ועוד מה הם קיבלו בתמורה... ראית?! .. עסקה גרועה... גרשו אותם מגן עדן ומאז אנחנו מחפשים את החיים הטובים"
אני חייבת לומר, לא הפסקתי לחשוב על השיחה הזאת עוד הרבה זמן אחרי שנפרדנו. למעשה היא זו שיצרה בי את אחת התפניות המשמעותיות ביותר בעבודתי- שיווק וקידום מכירות – המקצוע שבחרתי להתמקד בו בעשר שנים האחרונות.
ידידי פרש לעיסוקיו ואני נשארתי להרהר בנושא זמן רב אחרי.
שיווק ומכירות הם תחומים שיוצרים הרבה התנגדויות (עכשיו אני מבינה מאיפה זה בא)
עצמאיים מוצאים את עצמם חסרי התלהבות לקדם דבר שהם אוהבים ומאמינים, הייתכן ?
מה קורה בדרך שמוציא את הרוח מהעשייה השיווקית?
מה יוצר את הפער הזה בין האהבה והרצון לעשות את מה שאנו טובים בו לבין הדרך בה אנו מביאים זאת לידי ביטוי?
גישה היא ההבדל !
ממאות שיחות שקיימתי שמעתי משפט שחזר על עצמו לעיתים קרובות, קרובות מידי,"אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה, רק אל תגידי לי שיווק, אני ממש טוב במה שאני עושה, אבל בשיווק אני לא טוב"... ועוד ועוד
אני יכולה להגיד מניסיוני הרב בתחום, שההבדל בין עסק מצליח למצליח יותר הוא הגישה.
השאלה כיצד להשיג יותר לקוחות או חשיפה היא לא השאלה העיקרית בשיווק וקידום העסק, אלא ... מה הגישה שלך? מה מידת הבשלות שלך....עד כמה באמת יש בך את הרצון להצליח .
שאלת הכסף.. ממש, אבל ממש לא קשורה לתשובה! תשאלו את גידאמק!
חשוב לברר מה הגישה שלך בכל הקשור לשיווק ומכירות.
גישה = הישג.
"בלי כסף אי אפשר לעשות כלום... אם אין לך יחסי ציבור אף אחד לא מכיר אותך... אני יודעת שפליירים בתיבות הדואר זה לזרוק כסף לפח....כמה פעמים התקשרתי וזה לא עזר...מה לא ניסיתי...למה שהמזכירה שלו תעביר לו את השיחה ממני?!.." כל אלו ועוד הן דוגמאות לגישה שאינה מניעה לפעולה, גישה מסרסת ,שאינה מביאה תועלת, אלא מורידה את הרוח
לעומת זאת, אפשר אחרת....
"התקציב שלי מאפשר לעשות את הפעולות האלה...
יחסי הציבור הטובים ביותר שיש לי כרגע אלה הלקוחות הקיימים והקשרים האישיים שאני ממנפת כל יום מחדש. יש עסקים שפליירים הם הדרך השיווקית הטובה ביותר עבורם. אני בוחנת את הדרך הטובה ביותר עבורי. התקשרתי אליו, עשיתי עד עכשיו את המיטב שיכולתי למטרה זו. אני משוכנעת שיש דרכים נוספות.... אמנם אני לא מכירה את המזכירה של המנכ"ל... אבל יכול להיות שאמצא מישהו שכן מכיר... אני מוכנה להיפתח לרעיונות נוספים..." ועוד ועוד
שתי הגישות מתארות את אותה סיטואציה מנקודות מבט שונות - מה כן במקום מה לא.
אני זוכרת שנפגשתי עם אישה שביקשה לקדם את העסק שלה "מה את עושה כדי לקדם את העסק שלך?" שאלתי "אני לא בוחלת בכלום" אמרה. "מכל המילים בעולם בחרת לתאר את הגישה השיווקית שלך במילה בוחלת??" השבתי "עד כמה רחוק אפשר להגיע עם תחושת גועל?!" שאלתי
היום שבו גיליתי שאני עוסקת במקצוע העתיק ביותר היה אחד ההישגים הגדולים שלי, מאז כמובן הגישה שלי לנושא השיווק השתנתה וכן... התלהבות, אמונה ואהבה לדבר הם הרוח החזקה לעשייה אישית ועסקית ומתכון להצלחה.
מה מתכון ההצלחה שלך?
להתראות
ענת וילוז'ני